About | À propos

EN – David Ledoux is a composer and sound artist residing in Montreal (Quebec, Canada), whose main practice is to create an environmental music, specifically designed for sound installations involving a large number of loudspeakers. On the aesthetic level, his approach consists in constructing sonic possible worlds where musical and extra-musical elements are spatiotemporally intertwined following an ecological relationship.
He was awarded with the 2018 edition of the Marcelle Prize, by the teachers and professors of the University of Montreal’s faculty of music, for his work Cathédrales (2018), while the work’s first part I – Ville Aux Cent Clochers (2018) has won the 2nd prize of the JTTP 2018 contest, attributed by the Canadian Electroacoustic Community (CEC). His work has been presented in various international events, in Germany, Italy, United Kingdom, France, United States and Canada.

David currently holds the position of Immersive Audio Lead at the Society for Arts and Technology, as well as teaching the Immersive Sound Design Initiation course. He also work as a freelancer, offering technical advices and services for various projects : sound design, recording, engineering, mixing, editing, spatialization; music composition; scenophony; for sound installations, music concerts, podcasts, films, TV shows, etc.

David is a Collaborating Member of the CIRMMT (Centre for Interdisciplinary Research in Music Media and Technology) and has actively contributed to the development of the SpatGRIS, an open-source audio spatialization software suite, as a member of the GRIS (Groupe de Recherche en Immersion Spatiale).


FR – David Ledoux est un compositeur et créateur sonore résidant à Montréal (Québec, Canada), dont la pratique principale consiste à créer une musique environnementale, spécifiquement conçue pour des diffusions impliquant un grand nombre d’hautparleurs. Sur la plan esthétique, son approche consiste à construire des mondes sonores possibles où s’entrelacent spatio-temporellement des éléments musicaux et extra-musicaux selon une relation écologique.
Il a reçu le Prix Marcelle édition 2018, décerné par des membres du corps enseignant de la faculté de musique de l’Université de Montréal, pour l’ensemble de l’œuvre Cathédrales (2018), tandis que la première partie, I – Ville Aux Cent Clochers (2018), a reçu le 2ème prix au concours JTTP 2018, remis par la Communauté Électroacoustique Canadienne (CEC). Ses œuvres furent présentées dans plusieurs événements internationaux, en Allemagne, en Italie, au Royaume-Uni, en France, aux États-Unis, ainsi qu’au Canada.

David occupe actuellement le poste de Responsable Audio Immersif à la Société des Arts et de la Technologie, tout en enseignant le cours d‘Initiation à la Conception Sonore Immersive. Il œuvre également comme travailleur autonome, offrant conseils techniques et services pour divers projets tels que la conception, l’enregistrement, l’ingénierie, le mixage, le montage et la spatialisation sonore; la composition musicale; la scénophonie; que ce soit pour des installations sonores, des concerts de musique, des podcasts, des films, des émissions de télévision, etc.

David est actuellement Membre Collaborateur du CIRMMT (Centre de Recherche Interdisciplinaire en Musique, Médias et Technologies) et a contribué activement au développement de SpatGRIS, une suite logicielle open-source de spatialisation sonore, en tant que membre du GRIS (Groupe de Recherche en Immersion Spatiale).